onsdag 18. januar 2012

JANUAR



er årets første måned og har 31 dager.

Den er oppkalt etter den romerske guden Janus
- guden for all begynnelse.


Guden har fått sitt navn etter det latinske ordet for dør (ianua).
Januar blir derfor åpningsmåneden - "døra" til det nye året.


I 154 f.Kr. ble januar vedtatt som første måned av det Romerske senatet.
Romernes navn var: JANUARIUS

På norrønt ble måneden kalt: TORRE
Det betyr barfrost og er navnet på en jotne.

Bildene er hentet fra google og har egentlig ikke noe med saken å gjøre ;)


Ikke viste jeg dette. Gjorde du???


Ha en skikkelig fin januaronsdag :)

Klæm Guri


PS     Teppet er prøvd og det varmer skikkelig ;)

7 kommentarer:

gult hus i svingen sa...

Nei, Guri, alt dette visste jeg ikke:) takk for innføringen:) Skjønner godt det fine teppet varmer:)Det varmer jo med sitt blotte nærvær;)

Klæm fra Trine:)

Elin sa...

Nei det var nytt for meg. :-) Moro å lese! :-)

Ha en fin dag!

Vores have sa...

Hej Guri.
Lidt viste jeg om januar - men ikke dette.
Ønsker dig en god dag.
Knus Hanne ♥

Mormorfarmor Inger sa...

Jeg innrømmer at jeg visste at januar var årets første måned og har 31 dager ;) - men resten var nytt!

Herlige bilder!

Januarklem fra Inger

Gunn-Hege sa...

Bare lister meg innom og forteller at jeg IKKE har glemt deg, men dama er søkk borte.... dukker forhåpentligvis opp under noen slags storrydding og da vet jeg hvor den skal ;0)
(innmari flaut dette egentlig....)
Snasne januardamer da ;0)

AvMeg sa...

Nei, det visste jeg absolutt ikke, og jeg elsker å lære nye ting :-)
Gleder meg til de neste månedene ;-)

Bondekona sa...

Takk!

Du har aldri vurdert å starte opplysningstjeneste?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...