lørdag 24. september 2011

KROPPEN 9


Er du klar for noen 
heftige fakta igjen????


Dagens tema er:

TUNGEN

Tungen er et organ i munnen - et smaksorgan.
Den er en stor ansamling av muskler som sitter nederst i munnen, 
og er en del av fordøyelsessystemet.
Det er den eneste muskelen i kroppen som kun er festet på den ene enden ;)



Tungen er med på å bearbeide maten under tygging og svelging.

Er du tørr i munnen, smaker du ikke noe som helst.
Mat trenger spytt og fuktighet for at tungen skal virke.

Tungen er dekket av smaksløker (9 000 stk)
 og oppfatter 5 distinkte smaker:
SØTT, BITTERT, SURT, SALT OG UMAMI.

Den er også dekket med små dunhår.



Nesten halvparten av alle bakteriene i munnen lever på overflaten av tungen.

Tungen er med på å lage lyder når vi snakker,
og er også en viktig del i former for sex..........




Denne damen - Chanel Tapper fra USA - har verdens lengste tunge.
Den er på 9,75 cm (fra leppa til tuppen av tunga)

Uten sammenligning forøvrig......
Tungen til en blåhval kan veie like mye som en elefant - 2,7 tonn ;)



Her er mannen med sjefstunga :
Gene Simmons
(En damemagnet av de få. Kan det skyldes tunga??)

(Alle bilder er fra Google. Alle opplysninger er hentet totalt ukritisk fra www.)


Hvordan står det til med tunga di???

Ha en smakfull lørdag :)

Klæm Guri :)

16 kommentarer:

Fragmenter sa...

Hehe, så fint med litt kunnskap til morrakaffen:-) Men den gligelåstunga var litt tung å fordøye...
Ha ei riktig god helg!
Klem, Elin

Bondekona sa...

Takker for enda et fantastisk opplysende innlegg.

Tunga mi har det helt fint,
og faktisk hadde jeg piercing i tunga i 10 år, fra 17 til 27 år.
:)

Frk.Virrum sa...

Takk for faktatime!
Da går jeg litt mer opplyst ut i lørdagen! hehe..

Tunga mi har det faktisk litt vondt, etter å ha spist mandler..

Pia sa...

Jeg har en flott tunge. Tror jeg. Nydelige tungebilder:)

Bringebær sa...

Haha, morsomt! Merker at jeg har tatt tunga mi som en selvfølge fram til nå...Men det er nok på sin plass å være takknemlig!

Mormorfarmor Inger sa...

Tunga mi har det ganske bra. Veldig glad den ikke er med glidelås!!!

Go' hælj og klem fra meg!

Hjertedamas blogg sa...

Tunga mi er sikkert farget drublå etter gårsdagens to vin-glass. Har i grunnen ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket den. Har kranglet med min Senseo-kaffemaskin og internett-tilgangen, her jeg ligger i sove-sofaen i ei campinghytte på campingen. Ha en flott dag. klemz Grethe

Hilde sa...

Glad jeg ikke er en blåhval... ;)

AvMeg sa...

Glidelåstunge....jeg har ikke ord for det bildet...HELT vilt.
Takk for at du opplyser oss
;-)

Shy sa...

Stones logoen er berre best ;)
Frå meg som er blodfan av Rolling Stones.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Vanligvis har jeg vel en lekker tunge, men nå som jeg er forkjøla så skjønner jeg det der med bakterier.....

Vores have sa...

Tak for oplysningerne.
Min tunge har det fint.
Ønsker dig en god week-end.
Knus Hanne Bente ♥

Elin sa...

Jotakk, tunga mi har det ganske fint. Den er verken spesielt lang eller tykk, men akkurat passe til meg.

(ser du? ingen æsj denne gangen ;-))

klem

Hege A "The not so perfect mum-blogg" sa...

Jeg kan gjøre noen triks med tunga mi, så jeg er ganske fornøyd med den! (Og om noen tenkte grisete tanker her nå, så er triksene jeg henviser til av den sorten som å lage den kulerund og sånn!)

Forøvrig synes jeg kutunger er utrolig sjarmerende, ruglete og LANGE! Kuer er fine.

Åpent^hus sa...

digger det øverste kubildet
og her var det masse interessant og ny trivia.
takk for voksenopplæringa.
nå har jeg nytt samtaleemne på neste fest! ;) hihi!

fortsatt god helg til deg
beste hilsner fra
Åpent hus

Berre Kristin sa...

Altså, teksten hadde vore betre å lesa utan dei forstyrrande bileta;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...