onsdag 27. juli 2011

MINE HAGEPLANTER 1



I min fantastiske naturhage  
har jeg flere eksemplarer av denne planten
CIRCIUM VULGARE
eller 
VEITISTEL :)

Den kan bli 30 til 150 cm høy,
og har sterkt purpurrøde eller klar-lilla blomster.

(bilde fra Guri)

Stenglene har vanvittig masse pigger..........

Ellers har planten INGEN praktisk betydning,
verken som mat eller medisin ;)

Med andre ord en totalt unyttig plante
som kun er til for å blomstre for humlene (å stikke seg på) ;)

(bilde fra Google)

Kommer til å gi dere flere eksempler på mine hageplanter senere :)

Pust dypt inn 
og gjør det beste ut av onsdagen :)

Klæm Guri :)

13 kommentarer:

Siri sa...

Tistelblomsten i seg selv er fin. Det er alt rundt som er så trælete, de bokser ofte ulendt, har mye grått rundt seg - og som du sier, den stikker.
Men blomsten er vakker.

Elin sa...

Spørs om vi kan ha shoppet hageblomster på samme sted gitt.. Og praktisk betydning.. det sies jo at den måler snømengden til vinteren... :-D

Skjerstad sa...

Syns den er fin jeg ;)
Men ikke å plukke kanskje ;)
Klemmer

Trollmora sa...

den var ikke helt stygg da. . . Men vakker er den kanske ikke? Lillafargen var nydelig :) hensikten. . . Er det en valmueplante? Ser nesten sånn ut. . . .

Vores have sa...

Hej Guri.
Jeg elsker de "vilde blomster" og denne tidsel er da bare smuk.
Glæder mig til at se dine andre blomster.
Selv ukrudt er blot en anderledes plante.
Ha´en god onsdag.
Knus Hanne Bente

Tovepia sa...

Frodig hage hos deg:O)..her har jeg så mye av det som kalles Tromsøpalmen, vakker den også;)
Oppholdsvær og 14 grader, hva kan man ønske mer;)

Bondekona sa...

Nydelig.
Har flere slike selv, faktisk..

Unknown sa...

vi har av samme sort...både i og utenfor "hagen"...
jeg erkjenner at jeg ikke er noe hage-menneske. hage kan jeg ha den dagen det følger en gratis gartner med på kjøpet...
Som EA ga godt bilde på i fjor da vi var ute og gikk tur i nydelig vår-vær, og løvetanna blomstret i hver grøftekant:"Åååå, mamma, sjå så fin dem gule blomstran e! Akkurat sånn som vi har fullt av i hagen!"

Randi sa...

Detta kalle jeg for en barbèrkost :) Ingen ekspert på navn på planter akkurat :) Syns de er fine jeg!! Best å puste djupt inn nå ja, han skal ikke få lov til å knekke oss. Får strax besøk av Gunnhild og barna jeg nå! Eskil er såååå spent, og har spurt 1000 gang i dag om når døm kjøm! Ha en fin kveld! KLEM.

hobbyvimsa sa...

Hei Guri!!!

Har noe av denne her også,men jeg er ikke glad i den..Kun lilla fargen er bra:)

Nyt kvelden med dine:)

Klem Linda:)

Mormorfarmor Inger sa...

Alle blomster er vakre syns jeg :) Nydelig var'n ♥

Møkster Bu- sa...

Ja, de er tøffe. Har et par her på øyen og, men neste gang skal jeg se på de med nye øyne...

Kristin Kreativius sa...

:) Hi-hi:)Fin farge har den iallefall! Så fine bilder under her:) Godt å plassere tankene tilbake på familiekos og hverdagslige ting!

Vi har nytt havgapet i dag! Noe av det tunge og triste blåste bort med vinden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...