fredag 29. juli 2011

MINE HAGEPLANTER 2

Hagevandringen fortsetter
og i dag har vi kommet til

RUMEX LONGIFOLIUS
eller 
VANLIG HØYMOLE

(bilde fra Guri)

FAKTA:

Mye brukt i folkemedisinen i tidligere tider. Roten ble kokt i rømme eller fløte og ble smurt på som salve ved forskjellige typer sår, særlig brannsår.

Bladene virket legende når de ble lagt på som omslag mot gikt, og på sår og svuller der verk skulle trekkes ut. Et slikt omslag virker også lindrende hvis man brenner seg på brennesle eller brennmanet.

Blandet i vin eller drukket som te, kan planten virke mageregulerende og brukes mot forstoppelse.

Planten ble også brukt som mat.
I gamle dager var det vanlig å spise de indre deler av stengelen etter at det ytterste laget var skrellet bort. Stengelen kunne spises rå eller i supper, evt males til mel. Bladene ble brukt til stuing om våren.

For stort inntak av planten kan føre til at næringsstoffer bindes opp (særlig kalsium) og det kan medføre underskudd på mineraler. Personer med revmatisme, artritt, urinsyregikt, nyrestein eller for mye magesyre, bør unngå inntak av planten, da denne kan forverre tilstandene.

(bilde fra Google)

En ganske nyttig plante egentlig.......
Uansett - for meg er og blir dette UGRAS!


Det virker som om det er enighet om at litt klinings i hverdagen er bra :)
Så stå på damer og klin til!!

Ha en flott fredag :)

Klæm Guri

4 kommentarer:

Tovepia sa...

Jeg ser du har en mangfoldig hage med til både pynt og nytte:)
Jeg venter bare på sommeren...
Klemmings;)

tulipa sa...

Kjekk lesing!!:) Rart det bare er ugress som kan brukes til noe nyttig!? Er det disse som også kalles for surstilker??
:)

Anne Vik sa...

Så gøy. Høymole er og blir et forhatt ugras, Artig at den også kan brukes til noe. Tvile sterkt at jeg går inn for den oppgaven.
Ha en fin dag.
Klem
fra Anne fra Gården og hagen ved Trollskogen

Berre Kristin sa...

Hehe, på heimegarden min kryr det av sorten, tross iherdige forsøk på å utrydda dei... Pappen min har alltid sagt at han skulle finna ein måte å tena pengar på dei. Og etter dette innlegget ser eg aboslutt moglegheiter;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...