fredag 7. oktober 2011

HØSTENS VAKRESTE (??) EVENTYR


Når man er født og oppvokst på gård med jaktrettigheter,
blir hele jaktprosessen ganske så naturlig for meg.
Det er en viss spenning som følger med når karene drar til skogs.
(Jeg jakter ikke selv, men resten av familien gjør det.)

Dette prøver jeg å formidle videre til mine unger.....
Så da onkel kom ned fra skogen i morges med en rådyrbukk,
møtte vi mannsterke opp for å se på :)

Skrotten er snart ferdig flådd.


Spennende for ei lita ei på 5 1/2 år 
å se og ta på noe som vi ikke har på Veiholmen.


Mine unger er nok kanskje over middels vitebegjærlige,
så da det ble ytret ønske om å få se hjernen til rådyret
var det bare for onkel å sette i gang med obduksjonen ;)


Hjernen har kommet fram,
og blir gjenstand for grundige undersøkelser :)


Også øyet ble plukket ut og dissekert ;)


For noen kan dette kanskje virke makabert,
men jeg synes det er viktig at ungene får vite hvordan det hele henger sammen.
Ingen tar skade av å få vite hvordan vi/dyrene ser ut innvendig
ved å kjenne og ta på det i virkeligheten :)

Hva synes du???

Ha en lærerik fredag :)

Klæm Guri :)

16 kommentarer:

Skjerstad sa...

Jeg er helt enig Guri :) Så artig å se :) Unger har masse og lære av dette . Her i huset kommer far hjem med all slags dyr , fugl og fisk . Men nå er det ikke så artig lenger for han på 14 ;) Men jeg tror han har lært masse av det ;)

God helg !
Klem fra Janne

karna sa...

Veldig viktig at unger lærer at dyr kommer og går, og faktisk ser hvor maten kommer fra. Husker ei leieboerjente som var med for å se på elgen som var hengt opp, tenkte ikke at var skummelt for henne.
Artig og koselig blogg du har. Og gratulerer med ny sofa ,-)

Hjertedamas blogg sa...

Vell, det er vell nesten sånn at barn lærer naturfag og biologi pr tv i dag. Det kaltes skolefjernsyn, da jeg var barn. I dag kalles det Discovery!!!! Før om tiden var jo barna med på slakting, og hadde et naturlig forhold til både dyr og døden. Far slaktet og mor lagde pølser, og hvor det meste ble brukt til mat. I dag vet jo barna omtrent ikke hvor egg og melk kommer fra. Noen må jo bli hjernekiruger og øyenleger, så da må jo barna lære tidlig, he-he. Eller om de vil obdusenter og rettsleger, så er det jo greit å vite hva som er hva. Tenker barna dine kommer til å bruke vitebegjærligheten til til noe annet enn på gravemaskiner og biler. Klemz Grethe

AvMeg sa...

Helt supert! Alle små skulle fått være med på noe slikt :-)

Elin sa...

Enig med du!!! Jeg blir alltid glad når folk har et naturlig forhold til jakt og sånt, for det er utrolig mye rart ute og går av meninger om dette. :-)

God helg til!

Camilla sa...

Helt enig med deg Guri, dette er jo helt supert! :)

Åshild sa...

I fjor sommer satt minst 50 unger fasinert og så på slakting av gris. Noen mente på forhånd at ungene ville reagere, men ingen gjorde det.

Bare kjør på, dette er viktig kunnskap.

Vores have sa...

Hej Guri.
Enig med dig.
Har en søn som går på jagt, og han tager sønnen med ( mit barnebarn på 9 år), og fortæller vidt og bredt.
I lørdags var de på jagt og skød et rådyr og en ræv.
Ønsker dig en god fredag, og tak for din kommentar på mit blogindlæg " Tænke tanker".
Knus Hanne Bente ♥

Synøve sa...

Som om ikke dagens unger fort kan komme til å se langt værre ting i de firkantete boksene som sender hele verden inn i stua vår!!! Ære være de foreldre (og besteforeldre, lærere og andre kloke mennesker) som tar seg tid til å vise dem virkeligheten:)))Ha fortsatt en fin høstferie, nært livet og det som betyr noe:))Klem

Astrid sa...

Noe av det viktigste vi kan lære er hvor maten vår kommer i fra! :-)

Tovepia sa...

Heldige unger som fikk med seg alt dette, dette er god lærdom;)
Nyt helga til gagns, og kos deg i Tingstuo;) Klem;)

Mormorfarmor Inger sa...

De har ikke vondt av det - helt enig. Men jeg er pinglete der sjæl.. det må jeg bare innrømme. Hadde aldri greid å gå på jakt. Men noen må jo det også, såpass skjønner jeg!

Du har kanskje lest om Albino-elgen her i Østfold... Han ble skutt. Av en danske. Ikke poppis. Men han var spesiell og kjendis og liksom freda. Jaja - nå er'n vekk!

Go' hælj og fin høstferie og klem fra Inger

ide-puffen sa...

Ja du vet jo at jeg jakter selv. Hadde med minsten på elgdrev med egen radio sist helg. Veldig viktig at den neste generasjonen får nærkontakt med naturen og hvor kjøtt egentlig kommer fra. Så spennende for små og store.
Og rådyr er jo så godt.
Kos deg med kvelden. Jeg slapper av i sofaen etter en lang hektisk dag med et glass rødvin. Livet er godt.
Klem
Randi

Anne Vik sa...

Tror det er viktig at ungene får ta del i slakting. Det er en del av livet på landet, på godt og vondt..
Ha en fin helg.
Klem;)

Whitebite sa...

oj, Guri! dette må jeg jo si var usedvanlig pedagogisk riktig!!

bravo;)

smilehull sa...

Fantastisk at du tar ungene med på dette! Jeg elska å være med på sånt da jeg var lita, lære hvordan ting henger sammen...og gjør vel forsåvidt det enda;) Glimrende læring som altfor få unger får med seg "nå til dags"....!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...