lørdag 1. oktober 2011

KROPPEN 10



Dagens tema er:
ØREVOKS (cerumen)

Kosepusen her har forsåvidt ikke noe med innlegget å gjøre, den var bare søt ;)

Normalt avstøtes celler fra huden etter hvert som det dannes nye hudceller. Inne i øregangen blandes så disse døde cellene med et gulaktig kjertelsekret i øregangshuden.
Denne blandingen kalles ørevoks.

Ørevoks dannes hos alle og er helt naturlig og ufarlig.


Den har en beskyttende funksjon, ved at den 
smører huden i øregangen og motvirker infeksjoner i huden.
Den hindrer også insekter og støv tilgang til det indre øret.

Som regel kommer ørevoksen ut av ørene som små flak etter hvert 
som den dannes,og den medfører ingen plager.


Du bør unngå å fjerne voks før den er nesten ute av seg selv,
og du bør unngå bruk av Q-tips eller andre instrumenter i øreganger.


Tette øreganger pga ørevoks fører til ubehag som press og kløe.

Det har lett for å smelle for ørene (dottfornemmelse). 
Denne kan bli konstant dersom voksproppen stemmer helt for.

I tillegg får du nedsatt hørsel, øresus og noen ganger svimmelhet.
Enkelte får også kronisk hoste pga tette øreganger av ørevoks.


Dersom det er problemer med ørevoks kan det fjernes ved
å dryppe olje i ørene, eller vannskylling hos doktor.
Skyll gjerne ørene med vann når du dusjer.

(alle bilder fra Google)

GOD LØRDAG :)

Klæm Guri :)

7 kommentarer:

marata låis sa...

halloooo!!!!!!! jeg skulle spise frokost nå!!!!! ;)

Whitebite sa...

jeg spiser frokost akkurat nå.
men det skal værre ting til for meg enn dette.

komplisert det der, for hvordan får man ørevoks ut til vanlig uten q-tips ??

AvMeg sa...

Hehe...du velger noen fine temaer ;-)
Jeg har aldri skjønt det der med olje inn i øret..er sikkert veldig dum som ikke forstår at det skal bli mindre voks av den behandligen...Har du forsøkt det?
Fin lørdag - med ellet uten ørevoks ;-)

Tovepia sa...

Du er helt rå:O))
Nyt finværet på Møre;)

Hildemiho sa...

hi hi jeg må le. men jeg tyr nå fortsatt til q-tips jeg da...hm..
Takk for nyttig og humoristisk informasjon på en lørdag formiddag. herlig!!
og forresten så syns mannen at den lakserosa kjøkkendøren i feriehuset vårt er helt ok....han er veldig rund i kantene som han selv liker å si, og lar meg stort sett holde på som jeg vil interiøressig....hvis jeg ikke tar helt av da vel og merke...
god helg til deg!!
klem

Bondekona sa...

har aldri brukt Q-tips på ungene,
og bruker kun ytterst i øret på meg selv, og vi har aldri problemer med ørene.
::)

fortsatt god lørdag, Guri!

Mormorfarmor Inger sa...

Lureri med den digre pusen altså.
Men jeg tålte innlegg.
Kroppen er finurlig oppbygd, ikke noe annet å si om det :)
Og ja - så klart det blir premie på alle paprikagjetterne!
Ellers blir det urettferdig. Det går ikke.

Nattaklem fra Inger

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...