mandag 17. oktober 2011

KROPPEN 12


Denne gangen er turen kommet til 

ØYET

Øyet (lat.: oculus) er en bioligisk innretning,
som projiserer lys via en linse på synsnerven i netthinnen, 
og omsetter signalene til impulser i synsnervene.
Synsnervene videresender informasjon om lyset til hjernens bakhodelapper,
som fortolker disse og lager et bilde.




Øyeeplet er formet som en kule.
Hvert øye beveges av seks muskler.

Glasslegemet er den største delen av øyet. 
Det består av 98-99 % vann.


Regnbuehinnen eller iris, er den fargede delen av øyet hos 
virveldyr, inkludert mennesket. 
Den kan være blå, grønn, brun, svart, grå, gul med uendelige variasjoner og sammensetninger av disse fargene.

Regnbuehinnen har et hull, pupillen, i midten og muskler som gjør 
at pupillens størrelse kan justeres etter lysintensiteten.


Hornhinnen er den fremste delen av øyet når øyelokkene er åpne. Den er blank og klart gjennomsiktig og består av flere lag. Det ytterste laget av hornhinnen består av et cellelag  som er en celle tykt. Sår i dette cellelaget oppstår ved fremmedlegeme på øyet, solblindhet, sveiseblink og enkelte virusinfeksjoner.


Pupillen er hullet midt i regnbuehinnen. Det er gjennom pupillen at lyset slippes inn i det indre av øyet.

Linsen ligger like bak pupillen (i lysåpningen). Her blir lyset det visuelle systemet oppfatter (det bildet vi ser) snudd, før det treffer netthinnen.


Netthinnen er den delen av øyet som fanger opp synsinntrykk eller "det vi ser". Den ligger som et bakteppe innvendig i øyet og består av celler utformet som tapper og staver. 
Tappene oppfatter farger og gir et skarpt syn.
Stavene gir svart-hvitt-syn og syn i mørket.
Alkohol og tobakk kan redusere evnen til å se i mørket.
Det er netthinnen som gir refleksen i katteøyne og andre pattedyr.

Synsnerven forlater netthinnen ved den blinde flekk.
Skarpsynet i netthinnen er i den gule flekk hvor det er stor tetthet av tapper og staver.



Det blir av noen hevdet at 
"øynene er sjelens speil"
og at de kan utvise frykt, ondskap, hevn, tankefullhet, tristhet, glede og sorg.

Øyet når sin fulle størrelse ved 13 års alder.
(Tror nok denne her har vokst siden da.......)

(alle bilder fra Google)

Jeg lærer faktisk ganske mye av denne føljetongen jeg også,
så aldri så galt at det ikke er godt for noe ;)

Ha øynene med deg i dag ;)

Klæm Guri :)

19 kommentarer:

Randi sa...

Haha, den voffsen var fin!! Jeg lærer også mye av disse innlegga dine :) Og skratter like godt hver gang! En morsom, og til tider litt ekkel start på dagen :) Eskil har ei nerve til det ene øyet som ikke fungerer, som gjør at han ikke flytter øyet helt ut til siden. Men heldigvis er det bare en bagatell i det store og hele. Godt det finns det briller og flinke øyeleger!! Ha en fin dag Guri! KLEM.

Elisabeth, innerst i veien sa...

Ho ho, skikkelig partytriks han der med fingeren i nesa - og øyet. :-)

Siri sa...

Lærte masse. Og endel bilde rjeg ikke ønsker å beholde i hjernelappen...

Whitebite sa...

Alt du kan om kroppen Guri!
og fy f...iller! så ekkelt det ene bildet der var..

gult hus i svingen sa...

Her er det mye lærdom og latter, Guri, ledsaget av herlige bilder:)
ha en fin dag på Veiholmen:)
Klæm Trine:)

Mormorfarmor Inger sa...

Lærte masse jeg også! Nå kan jeg skryte til min eldstedatter, som er optiker! At jeg kan nesten mer enn henne! Tøft!
Jeg hang meg veldig opp i han som med finger'n forresten. Lurer på hvor han har lagt glassøyet sitt...

Klem og fin mandag!!!

Mormorfarmor Inger sa...

..han som med finger'n var en dårlig setning. Mente han med finger'n gjennom nesa og ut av øyet, hvis du tviler ;)

Synøve sa...

Ja du vet å sette dagsorden du!!!!!!
Her er det ikke øynene som er i fokus i dag, har starta mental forberedelse til tannlegebesøk på onsdag, DET er ikke noen spøk når man har tannlegeangst:( Da gjelder det å hente fram alt man kan om å tenke positivt - av typen; det KAN jo hende at det går bra.......Fin dag til deg:)

Havfruen sa...

Gulp....bildet av han med fingern vær direkte hæslig, hehe:)
Synet svekkes med årene iallefall..etter fylte 40 har jeg bare blitt mere og mere avhengig av brillene.....
Ha en topp dag, klem fra meg:)

Alexia sa...

syns du er fantastisk flink å finne bilder på google og jeg!
Ha en fin mandag!

Shy sa...

Wow, for nokre bilder!!

Trollmora sa...

Bare innom for å takke for støtten via kommentarfeltet i bloggen min! Jeg trenger all heiarop jeg kan få! Man sier at når Gud stenger en dør, så åpnes tre nye. Jeg er på let etter en åpen dør jeg nå! :)

Ha en deilig dag og tusen takk for omtanken!

Vores have sa...

Spændende indlæg:)
Ønsker dig en god mandag aften.
Knus Hane Bente ♥

AvMeg sa...

Wow -litt av noen bilder du finner frem til oss :-) Egentlig veldig tøft det bildet av han med fingeren ut av øyet. Nå lærte jeg at der er en åpen kanal der, lissom...
Fin kveld til deg :-)

Elin sa...

Jeg ble littegranne kvalm denne gangen og jeg.. :-D

KKvinneblogger sa...

Kul blogg! Likte godt seriøs informasjon blandet med hysteriske bilder :)Legger meg til som følger, jeg.

ide-puffen sa...

Herlig. Rene wikipedia du hi hi.
Lenge siden jeg har lest om øyet.
Kos kveld videre
Klem
Randi

Anne Vik sa...

He he, tøffe bilder, selv om noen var litt hard kost:-))
Artig vinkling og blogginnlegg.
Ha en fin dag.

Mari sa...

Artig innlegg:))) Og bildet med fingeren i nasa..og ut auget...ja det var ekkelt..hehe:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...